En total avsporing

Firefox har en alt for handy snarvei-tjeneste til bokmerkene. "Personlig verktøymappe" kaller de det. Det er det samme som "koblinger" i Explorer. Hver dag starter med den obligatoriske runden gjennom alle disse bokmerkene: gmail, db.no, vg.no, fjesbok, Aftenbladet og twitter. På et par-tre av disse sidene blir jeg ledet til interessant lesestoff som krever mer tid.

Når jeg så har brukt den tiden det tar å oppdatere meg har det gjerne gått en halvtime eller mer. Det er lenge nok til at noe nytt kan ha skjedd, derfor må runden gjennomføres på nytt: gmail, db, VG fjes, AB, og twitter. Om det ikke har skjedd noe skylder en følelse av tomhet inn over meg - jeg må ha noen nytt! Derfor fortsetter jeg bortover på rekka med bokmerker: dinside, Digi, PC World, DN, Aftenposten, It's-learning og gjerne noen blogger. Her finner jeg garantert noe som stjeler oppmerksomheten min. Jeg er opptatt lenge lenge nok til at behovet for å sjekke oppdateringer på nytt melder seg. Dermed må jeg klikke meg gjennom gmail, db, VG, fjes, SA og twitter - igjen. Er dette er en søndag, så har det garantert ikke skjedd noe, og jeg pløyer meg videre: DinSide, Digi, PC World, DN og Aftenposten. Når det ikke har skjedd noe der heller, er jeg tilfreds. Da trenger jeg bare en pause fra PCn før jeg kan ta fatt i det jeg egentlig skulle gjøre på maskinen.

Men pausen varer gjerne en stund, så når jeg setter meg ned igjen er eneste tanke i hodet: " må det ha skjedd noe."
..og slik går dagene.

4 kommentarer:

Anonym sa...

som et svar på det tidligere spørsmålet ditt; Ja, jeg sjekker ut bloggen din innimellom :) Og nå ligger du som bokmerke på min handy firefox snarvei-linje.. så denne siden er nå en av MINE avsporinger...

Anonym sa...

Google Reader. I'm just saying.

Anonym sa...

Jeg leser! :)

iacob sa...

Også har du jo del.icio.us. Da ser du hva venna dine har bokmerket i det siste også. Finnes som utvidelse til firefox. Anbefales.